Eurooppalaisia pick-upeja pääsee ajamaan B-luokan ajo-oikeudella, mutta Amerikan ison autojen rattiin haluavalla on yleensä oltava ison auton ajo-oikeus, siis kuorma-autokortti. Niitä on tarjolla lukuisia. Tilanne monimutkaistuu entisestään siinä vaiheessa, kun vetoautoon kytkee peräkärryn ja vaihtoehdoksi tulee e-lisä.
Pick-upin sekä pick-upin ja perävaunun muodostaman yhdistelmän ajamiseksi vaadittavan ajo-oikeuden määrittelee vain ja ainoastaan ajoneuvojen kokonaismassat. Kokonaismassat taas ovat numeroita rekisteriotteessa. Ajo-oikeuden määrittäminen lähtee siis siitä, että kaivaa rekisteriotteen hansikaslokerosta. Sen jälkeen on luettava tämä artikkeli.
EU-lava-autot
Henkilöauton ajo-oikeus eli B-kortti on varsin kattava, mitä tulee pick-upien ajamiseen. Ensinnäkin se oikeuttaa ajamaan kaikkia tällä hetkellä markkinoilla olevia EU-pick-upeja. Niistä suurin kokonaismassa on Ford Rangerilla, ja silläkin lukema on 3 200 kiloa. Ajokorttilain 2. pykälässä nimittäin lukee:
5) B[-ajo-oikeus], johon kuuluvat:
a) ajoneuvot, joiden kokonaismassa on enintään 3 500 kg ja jotka on suunniteltu ja valmistettu kuljettamaan kuljettajan lisäksi enintään kahdeksan henkilöä;
Ylipäätään 3 500 kilon kokonaismassa on tavaran kuljettamiseen tarkoitetuissa ajoneuvoissa tärkeä luku. Se on pakettiauton ja kuorma-auton raja. Kun tavaran kuljettamiseen tarkoitetun ajoneuvon kokonaismassa ylittää 3 500 kiloa, on kyse kuorma-autosta. B-kortilla saa siis ajaa niitä pick-upeja, jotka eivät ole kuorma-autoja.
Lainkohdasta täytyy huomata myös se, että kuljettajan lisäksi autossa saa pystyä kuljettamaan enintään 8:aa matkustajaa. Käytännössä tämä tarkoittaa rekisteröityjä istuinpaikkoja, jotka nekin on merkitty rekisteriotteeseen. Edes remmihytillinen lava-auto ei yli 5:tä matkustajaa kanna. Epävirallisia porukan kuskauksia ei tietenkään huomioida.
Kuinka sitten käy, kun eurooppalaiseen lava-autoon haluaa kytkeä perävaunun? Edellinen lainkohta jatkuu b-kohdassa, joka on seuraavanlainen:
b) ajoneuvoyhdistelmät, joissa on B-luokan vetoauto ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg;
”B-luokan vetoauto” tarkoittaa tietenkin autoa, jota saa ajaa B-luokan ajo-oikeudella. Meillä on siis vetoautona edelleen EU-pick-up. Siihen saa kytkeä kokonaismassaltaan enintään 750-kiloisen perävaunun. Jarruttomat perävaunut ovat sellaisia. Ne tavanomaisesti yksiakseliset pikkuiset Muulit ja Akut.
B-kortillisten ei kuitenkaan tarvitse täysin unohtaa yli 750-kiloisten kärryjen vetämistä ja vetoauton mahtavan vetokyvyn kokemista. Laki jatkuu edelleen c-kohdassa:
c) ajoneuvoyhdistelmät, joissa on B-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa ylittää 750 kg mutta ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa on enintään 3 500 kg;
Jos vetoautona on esimerkiksi tietyllä tavalla varusteltu Hilux, on vetoauton kokonaismassa 2 690 kiloa. Kun Hiluxin kokonaismassa vähennetään 3 500:stä, jää jäljelle 810 kiloa. B-luokan ajo-oikeus oikeuttaa siis ajamaan kyseistä Hiluxia ja kokonaismassaltaan enintään 810-kiloista peräkärriä. Voi olla sellaiset kärrit harvassa.
Tavanomaisesti jarrullisten kärryjen kokonaismassa on parin tuhannen kilon luokkaa, ja tosiaan pick-upitkaan eivät ole mitään kevyitä kulkineita. Painavinta perävaunua pääsee vetämään Isuzun D-MAXilla, sillä siihen kytkettävän perävaunun kokonaismassa saa olla enintään 3 500 kiloa. D-MAXin kokonaismassakin on 3 000 kiloa, eli yhdistelmän kokonaismassa on päätä huimaava 6 500 kiloa.
Mitä ajokorttilaki sanoo tällaisesta kuljetusalan massoja lähentelevästä hirmusta?
6) BE, johon kuuluvat ajoneuvoyhdistelmät, joissa on B-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa on enintään 3 500 kg;
Kuorma-auton korttia ei tosiaan tarvitse Isuzun ja kärryn yhdistelmän kuljettamiseksi olla, mutta B-kortin päälle on siis vielä oltava niin sanottu pikku-e. Kärryn rekisteriotteessa saa silti kokonaismassa olla enintään 3 500 kiloa.
Onpa ajokorttilaissa B-kortin vaativan vetoauton kuljettajille sittenkin muutama yllätys. Lain 7. pykälän 4. momentin mukaan vetoauton ja perävaunun yhdistelmän kokonaismassa saa ylittää 3 500 kiloa, mutta se saa olla enintään 4 250 kiloa. Se vaatii ajokorttiin merkinnän vastaavan ajokokeen suorittamisesta. Merkintä on sellainen kuin ”B96”.
Toinen yllätys on kuorma-auton ajo-oikeuksien puolella 2. pykälässä. Sen 2b-kohdan mukaan perävaunun kokonaismassa saa olla suurempi kuin 3 500 kiloa, kunhan kuljettajalla on C1E-luokan ajo-oikeus. Lisäksi yhdistelmän kokonaismassa saa olla enintään 12 000 kiloa.
Isot lava-autot
Jenkkiautoissa on useimmiten kaikki isoa – niin myös kokonaismassa. Heti, kun lukema on suurempi kuin 3 500 kiloa, on pick-upista tullut kuorma-auto. Siis ainoastaan virallisissa yhteyksissä.
Kuorma-auton ajo-oikeuksia on pitkä liuta. Kolmen ja puolen tonnin rinnalle on tärkeää nosta toinen luku, 7 500 kiloa. Uskoisin kaikkien lava-autojen, siis kuorma-autoiksi rekisteröityjenkin, olevan kokonaismassaltaan poikkeuksetta alle 7 500 kiloa. Tässä yhteydessä ei siis välitetä todellisista massoista.
Kun kokonaismassa on alle 7 500 kiloa, ajo-oikeudeksi riittää C1. Se on kuorma-auton ajo-oikeuksista kepeämpi versio, jonka saa suoritettua jo 18-vuotiaana. Ajokorttilaki:
1) C1, johon kuuluvat:
a) […] ajoneuvot, joiden kokonaismassa on yli 3 500 kg mutta enintään 7 500 kg ja jotka on suunniteltu tai valmistettu kuljettamaan kuljettajan lisäksi enintään kahdeksan henkilöä;
Kun kokonaismassa onkin yli 7 500 kiloa, on ajo-oikeuden oltava C. Siinä ei ole sen kummempaa. Perävaunun kytkemisessä jenkkilava-autoon on kuitenkin sama periaate kuin kevyemmässä kalustossa. 750 kilon kokonaismassa on ratkaiseva:
b) ajoneuvoyhdistelmät, joissa on C1-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa on enintään 750 kg;
Toisaalta 750 kiloa on maksimi. Toisin sanoen vetoauton ollessa kuorma-auto ei laki anna mitään poikkeuksia, joissa kärrin kokonaismassa saisi olla suurempi, kunhan yhdistelmän massa olisi pienempi kuin jokin nopeasti vastaan tuleva luku. Tarvitaan E-kortti. Se ei ole kuitenkaan vielä rekkamiehen E-kortti, vaan:
2) C1E, johon kuuluvat:
a) ajoneuvoyhdistelmät, joissa on C1-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa on yli 750 kg edellyttäen, että ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa on enintään 12 000 kg;
Kun vetoauton kokonaismassa on enintään 7 500 kiloa, saa C1E:llä ajaa mitä tahansa siihen kytkettyä perävaunua – kunhan vetoauton ja kärryn kokonaismassat yhteen laskettaessa tulos on enintään 12 000.
Jos otamme esimerkiksi sporttisen Dodge Ram SRT-10:n, saamme vetoauton kokonaismassaksi kutakuinkin 2 880 kiloa. C1E riittäisi yhdistelmän ajamiseen niin kauan, kun peräkärryn kokonaismassa on enintään 12 000 – 2 880 = 9 120 kg. Tokihan muu lainsäädäntö sitten kieltäisi moisen yhdistelmän, mutta ajokorttilain puitteissa ihan jees.
Kun yhdistelmän kokonaismassa ylittää 12 000 kiloa, ajo-oikeuden on oltava CE. Se on sitten se todellinen rekkakortti.
Rekkakortin haltijana voinkin kertoa, että ei muuten tarvitse miettiä pick-upin ja kärryn yhdistelmien ajo-oikeuksia, kun kaikkia saa ajaa.
Perävaunun kokonaismassa ei saa ylittää 3500 kg, vaan ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa ylittää 3 500 kg mutta ei 4 250 kg
”Onpa ajokorttilaissa B-kortin vaativan vetoauton kuljettajille sittenkin muutama yllätys. Lain 7. pykälän 4. momentin mukaan perävaunun kokonaismassa nimittäin saa ylittää 3 500 kiloa, mutta se saa olla enintään 4 250 kiloa. Se vaatii ajokorttiin merkinnän vastaavan ajokokeen suorittamisesta. Merkintä on sellainen kuin ”B96″.”
Virhe korjattu.