Julkaistu 28. huhtikuuta 2012.
Jyv�skyl�n Vaajakoskella sijaitseva turboliikenneympyr� v�litt�� nelj�n valtatien liikenteen. Ympyr�ss� kulkee kaksi kaistaa, koska n�in se pystyy v�litt�m��n paremmin liikennett�. Jokaisesta suunnasta l�hestytt�ess� tulee vastaan opastetaulut, joissa kerrotaan, mihin mit�kin kaistaa pitkin p��see. Sisemm�n kaistan opastetaulussa on Lahdesta p�in tultaessa kaksi kieltomerkki�, merkit 313 ja 319.
Merkki 319 on selke�: linja-autolla ajo kielletty. Sen sijaan merkin 313 sanoma kuuluu: kuorma- ja pakettiautolla ajo kielletty. Lahdesta Jyv�skyl��n p�in Vaajakosken ympyr�n sisemp�� kaistaa ei saa siis menn� sen enemp�� linja- ja kuorma-autoilla kuin pakettiautoillakaan. Pakettiautoja ovat monenlaisia; my�s useat avolava-autot ovat pakettiautoja. Oman ajoneuvon tyypin saa helposti selville rekisteriotteesta.
Vaajakosken ympyr�ss� kielto perustellaan liikenteen sujuvuudella. Usein merkki 313 on tarpeellinen silloin, kun melu- tai saastehaittojen takia raskaat ajoneuvot on kiellett�v�. Merkin yhteyteen voidaan laittaa lis�kilpikin, jossa on suurin sallittu kokonaismassa. Silloin merkki kielt�� sellaiset kuorma- ja pakettiautot, joiden rekisteriotteeseen merkitty kokonaismassa on suurempi kuin lis�kilvess� oleva arvo.
Onkohan Vaajakosken ympyr�ss� tarpeellista kielt�� kevyimm�tkin pakut sisemm�lt� kaistalta?
Koko merkin tarpeellisuus suomalaisten liikennemerkkien kokoelmassa on v�h�n niin ja n�in. Sit� tarvitaan oikeastaan aika erikoisissa tilanteissa. Nimitt�in jos raskas kalusto on kiellett�v� rakenteiden heikon kantavuuden vuoksi, ei merkki 313 tule kyseeseen. Esimerkiksi painorajoitetun sillan yhteydess� k�ytet��n ajoneuvon suurinta sallittua massaa, ajoneuvoyhdistelm�n suurinta sallittua massaa tai ajoneuvon suurinta akselille kohdistuvaa massaa rajoittavaa merkki�.
Pakettiautoilija, malta ensi kerralla pysy� ulommalla kaistalla.
Jos haluat tutustua oppaaseen Vaajakosken turboympyr�ss� ajamisesta, on POLOinen-blogissa sellainen saatavana.
Seuraava kirjoitus | Kaikki kirjoitukset | Edellinen kirjoitus