Julkaistu 27. tammikuuta 2013, päivitetty 11. maaliskuuta 2014.
Ajoneuvot on jaettu luokkiin sen vuoksi, että laeissa, asetuksissa ja muissa määräyksissä voidaan yksiselitteisesti rajata ne ajoneuvot, joita määräykset koskevat. Esimerkiksi asetuksessa ajoneuvojen käytöstä tiellä on määritelty ajoneuvoja koskevat enimmäisnopeudet. Asetuksessa ei suinkaan käytetä ilmaisuja tapaan pakettiauto tai minibussi. Sen sijaan lakiteksti ilmaisee asian käyttämällä käsitteitä N1-luokan ja M2-luokan ajoneuvo. Samoin vaikkapa ajokorteista puhuttaessa voidaan käyttää luokkia, kun halutaan kertoa, millaisia ajoneuvoja jollakin kortilla on laillista ajaa.
Oman ajoneuvon luokan saa selville rekisteriotteesta. Rekkarin ilmoitusosassa eli 2-osassa on sarake "Ajoneuvoluokka", jossa on luokan tunnuskirjain ja -numero sekä vieläpä helpotukseksi yleiskielinen ajoneuvon kutsumanimitys.
Kuvassa poseeraa kaivinkone, pyöräkuormaaja sekä pyöräkuormaaja eli moottorityökone, moottorityökone sekä moottorityökone.
Ajoneuvo
Ajoneuvo on maalla kulkemaan tarkoitettu laite, joka ei kulje kiskoilla. Käsite tarkoittaa siis muun muassa autoja, mönkijöitä, moottorikelkkoja ja
traktoreita. Sen sijaan se ei tarkoita junia eikä raitiovaunuja, koska ne kulkevat kiskoilla. Ajoneuvot jaetaan kolmeen luokkaan. Moottorikäyttöisissä
ajoneuvoissa on jokin liikkumiseen tarvittavaa voimaa tuottava kone, kuten polttomoottori tai sähkömoottori. Hinattavalla ajoneuvolla
tarkoitetaan moottorikäyttöisellä ajoneuvolla vedettäväksi tarkoitettua ajoneuvoa. Hinattavia ajoneuvoja ovat perävaunut sekä hinattavat
laitteet. Kolmas ajoneuvon tyyppi on polkupyörä.
Laissa ei enää määritellä erikseen hevosajoneuvoa, mutta Tieliikenteen käsikirjan mukaan hevosen vetämä reki tai vaunu on edelleen ajoneuvo. Ratsastajan on soveltuvin osin noudatettava ajoneuvon kuljettajaa koskevia säädöksiä, eli esimerkiksi kuljetettava hevosta ajoradan oikeassa reunassa.
Auto
Vaikka auto-sanalla tarkoitetaan arkisessa puheessa lähinnä henkilöautoa, laki on hyvin tarkka käsitteen määritelmästä. Autoksi katsotaan
mikä tahansa M- ja N-luokan ajoneuvo. Näin ollen henkilöauto, pakettiauto, kuorma-auto ja linja-auto ovat kaikki autoja. Erityisen tärkeää on
muistaa se, että kun virallisissa yhteyksissä käytetään auto-sanaa, tarkoitetaan kaikkia edellä mainittuja ajoneuvoja.
Kokonaismassa
Kokonaismassa tarkoittaa suurinta sallittua massaa, johon ajoneuvon saa kuormata. Kokonaismassa ei siis tarkoita ajoneuvon todellista massaa,
vaan kyseessä on puhtaasti ennalta määrätty raja-arvo. Kokonaismassa merkitään rekisteriotteen tekniseen osaan eli I-osaan kohtaan
Tieliikenteessä sallittu suurin kok.massa. Kokonaismassan on yleensä määrittänyt ajoneuvon tai alustan valmistaja, ja arvo perustuu
ajoneuvon rakenteeseen ja suorituskykyyn. Tosin jos ajoneuvoa ei rekisteröidä, eli rekisteriotettakaan ei ole saatavilla, kokonaismassalla
tarkoitetaankin ajoneuvon todellista massaa. Sen saa selville vaa'assa tai laskemalla omamassan ja kuorman massan yhteen.
Akseli
Akseli on rakenne, joka kannattelee pyöriä. Akseleiden määrän ajoneuvossa voi selvittää katsomalla ajoneuvoa sivusta ja laskemalla pyörien
lukumäärän. Toisaalta määrän saa selville myös rekisteriotteen teknisestä osasta kohdasta Akselit edestä, jossa akselit on listattu
numeroidussa järjestyksessä.
Tyypillisen roska-auton kokonaismassa on suurempi kuin 12 000 kiloa, joten se on N3-luokan kuorma-auto.
Pyörä
Renkaan ja vanteen muodostama kokonaisuus, joka sijaitsee akselin päässä. Usein rengas-sanalla tarkoitetaan pyörää.
Tela
Pyörien sijasta käytettävä rakenne, jota tapaa esimerkiksi panssarivaunuissa ja kaivinkoneissa.
Rakenteellinen nopeus
Nopeus, jolla ajoneuvolla voi enintään ajaa.
Tasauspyörästön lukitusmekanismi
Tasauspyörästön lukitusmekanismin avulla voidaan estää tasauspyörästöä toimimasta.
Mäennousukyky
Ajoneuvon näennäinen kyky nousta tietynlainen mäki. Mäennousukyvyn prosenttilukema tarkoittaa suurinta prosentuaalista mäen jyrkkyyttä,
jonka ajoneuvo voi nousta. Mäen jyrkkyys taas tarkoittaa sitä, että 100 metrin matkalla mäki nousee metreinä prosenttilukua vastaavan määrän.
Jos mäen jyrkkyys on 15 %, on se 100 metrin päässä lähtöpisteestä 15 metrin korkeudella.
Jokapyöräveto
Vetotapa, jossa ajoneuvon kaikki pyörät ovat vetäviä eli niihin välittyy mekaanisesti voima moottorista asti.
Sylinterin tilavuus
Laissa oleva ilmaisu sylinteritilavuus tarkoittaa Trafin mukaan moottorin kaikkien sylintereiden iskutilavuuksien yhteenlaskettua summaa,
joka ilmaistaan pienissä moottoreissa kuutiosenttimetreinä ja isoissa moottoreissa litroina. Esimerkiksi 50 cm3:n sylinteritilavuus on 0,05 dm3 eli 0,05
litraa. Sylinteritilavuus ilmoitetaan yleensä ajoneuvon mallimerkinnässä tai ainakin teknisissä tiedoissa (esim. Automerkin Automalli 1.5 TD
120 hv), ja tietysti sen saa selville rekisteriotteen teknisestä osasta kohdasta Iskutilavuus (cm3).
Moottoripyörämessuilla ihastellaan ja koeistutaan kahta mönkijää. Mönkijä voi olla L6e-, L7e- tai T3-luokan ajoneuvo tai maastoajoneuvo. Lue lisää Mönkijät-kappaleesta.
Dumpperi on haasteellista luokitella näkemättä rekisteriotetta. Kaiken järjen mukaan se on kuitenkin liikennetraktori, sillä katsotaanhan laissa liikennetraktoreiksi "tavaran kuljetukseen tarkoitetut kuormaa kantavat nestepainetoimisella runko-ohjauksella varustetut traktorit". Ainakin liikenne- ja viestintäministeriön nimeämä valiokunta kutsuu eräässä mietinnössään liikennetrakotria nimenomaan "dumpperiksi".
Kursiivilla kirjoitetut ajoneuvon nimitykset (esim. telaketjutraktori) eivät ole virallisia eli laissa käytössä olevia nimityksiä!
M | Henkilöiden kuljetukseen valmistettu moottorikäyttöinen ajoneuvo,
| |
M1 | M-luokan ehdot täyttävä ajoneuvo, jossa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään 8 henkilölle. | Henkilöauto |
M1G | M1G-luokan vaatimukset selviävät 4WETOA-sivuston kirjoituksesta. | Maastoauto |
M2 | M-luokan ehdot täyttävä ajoneuvo, jossa on kuljettajan lisäksi tilaa enemmän kuin 8 henkilölle ja jonka kokonaismassa on alle tai tasan 5 000 kg. | Pienoislinja-auto, minibussi |
M2G | M2-alaluokan ajoneuvo,
| – |
M3 | M-luokan ajoneuvo, jossa on kuljettajan lisäksi tilaa enemmän kuin 8 henkilölle ja jonka kokonaismassa on enemmän kuin 5 000 kg. | Linja-auto, bussi |
M3G | M3-alaluokan ajoneuvo, jos sen kokonaismassa on alle tai tasan 12 000 kg:
|
– |
Tätä voisi jo kutsua oikeaksi maastoautoksi, tai maasturiksi, ja se edustaa M1G-luokkaa.
N | Tavaroiden kuljetukseen valmistettu moottorikäyttöinen ajoneuvo,
| |
N1 | N-luokan ajoneuvo, jonka kokonaismassa on alle tai tasan 3 500 kg. | Pakettiauto |
N1G | N1G-luokan vaatimukset selviävät 4WETOA-sivuston kirjoituksesta. | Maastoauto |
N2 | N-luokan ajoneuvo, jonka kokonaismassa on yli 3 500 kg ja alle tai tasan 12 000 kg. | Kevyt kuorma-auto |
N2G | N2-alaluokan ajoneuvo,
| Kevyt maastokuorma-auto |
N3 | N-luokan ajoneuvo, jonka kokonaismassa on yli 12 000 kg. | Kuorma-auto |
N3G | N3-alaluokan ajoneuvo,
| Maastokuorma-auto |
Päheitä maasto-ominaisuuksia sisältävä Scania oli ilmeisesti roudattu Helsingin messukeskukseen suoraan mutalenkiltä, ja mukaan oli tarttunut jokunen männynraippakin. Maastokuorkin ajoneuvoluokitus on N3G.
– | Maastoajoneuvo Moottorikäyttöinen ajoneuvo,
| |
– | Moottorireki Maastoajoneuvo, jossa on jalakset tai telat. | Moottorireki |
– | Moottorikelkka Moottorireki,
| Moottorikelkka |
L-luokan ajoneuvojen yhteydessä käytetään erilaisiin moottoreihin viittaavia käsitteitä, kuten ottomoottori ja polttomoottori. Käsitteisiin saa selvyyttä moottorin toimintaan johdattavasta kirjoituksesta.
L | ||
L1e | Moottorikäyttöinen ajoneuvo,
jos kyseisen ajoneuvon moottori on polttomoottori,
| Mopo |
L2e | Moottorikäyttöinen ajoneuvo,
jos kyseisen ajoneuvon moottori on ottomoottori,
| Kolmipyöräinen mopo |
L3e | Moottorikäyttöinen ajoneuvo,
| Moottoripyörä |
L4e | Moottorikäyttöinen ajoneuvo,
| Sivuvaunullinen moottoripyörä |
L5e | Moottorikäyttöinen ajoneuvo,
| Kolmipyörä |
L6e | Moottorikäyttöinen ajoneuvo,
jos kyseisen ajoneuvon moottori on polttomoottori,
Jos kyseessä on sähkömoottori, kuormittamattomaan massaan ei lasketa moottorin akkujen massaa. | Kevyt nelipyörä Mopoauto Mopomönkijä |
L7e | Moottorikäyttöinen ajoneuvo,
jos kyseessä ei ole tavaran kuljettamiseen tarkoitettu ajoneuvo,
Oli ajoneuvo tarkoitettu tavaran kuljettamiseen tai ei, kuormittamattomaan massaan ei lasketa moottorin akkujen massaa. | Nelipyörä |
Riihimäen motskaritapahtumassa sivuvaunullisen moottoripyörän eli L4e-luokan ajoneuvon rinnalla ajaa tavallinen prätkä eli L3e-luokan ajoneuvo.
T | Moottorikäyttöinen ajoneuvo,
| |
– | Liikennetraktori Traktori,
Liikennetraktoriksi ei kuitenkaan katsota eräänlaisia maatalouden harjoittajan hallitsemia traktoreita. | Liikennetraktori |
C | Traktori, jossa on telaketjut. | Telaketjutraktori |
– | Moottorityökone Moottorikäyttöinen ajoneuvo,
|
Lunta voidaan poistaa kaduilta näinkin. Moottorityökoneeseen kytketty puimurin kaltainen laite lastaa lunta N3-luokan ajoneuvoon. M1-luokan ajoneuvo ajaa ohitse. Kuva on otettu N3-luokan ajoneuvosta.
– | Polkupyörä Ajoneuvo,
Polkupyörässä saa kuitenkin olla enintään 250 watin sähkömoottori, jos moottori toimii vain poljettaessa ja jos moottori kytkeytyy toiminnasta viimeistään silloin, kun nopeus on 25 km/t. |
Polkupyörä on kevyeeseen liikenteeseen kuuluva ajoneuvo.
O | Moottorikäyttöisen ajoneuvon hinattavaksi tarkoitettu ajoneuvo, | |
O1 | jonka kokonaismassa on alle tai tasan 750 kg. | Kevyt perävaunu |
O2 | jonka kokonaismassa on yli 750 kg ja alle tai tasan 3 500 kg. | Perävaunu |
O3 | jonka kokonaismassa on yli 3 500 kg ja alle tai tasan 10 000 kg. | Keskiraskas perävaunu |
O4 | jonka kokonaismassa on yli 10 000 kg. | Raskas perävaunu |
R | Traktoriin kytkettäväksi tarkoitettu perävaunu,
|
Muuli on keskiakseliperävaunu, jonka kokonaismassa on 750 kg. Täten se lopsahtaa nätisti O1-luokkaan.
Perävaunut jaotellaan vain massan mukaan. Perävaunun tyyppejä on kuitenkin erilaisia, kuten keskiakseliperävaunu ja puoliperävaunu. Perävaunun tyyppi ei vaikuta luokitukseen, eli puoliperävaunukin voisi olla kevyt perävaunu. Perävaunujen tyyppejä tarkastellaan myöhemmin erillisessä blogikirjoituksessa.
Mönkijä on kaikille tuttu nelipyöräinen maastossa oikeuksiinsa pääsevä kulkupeli, mutta lainsäädäntö ei tunne ajoneuvoa lainkaan. Siksi mönkijä voi kuulua yhteen jopa neljästä eri ajoneuvoluokasta. Näille erilaisille mönkijöille on suhtkoht vakiintuneet nimitykset. Katumönkijä on rekisteröity, joko L6e- tai L7e-luokkaan kuuluva ajoneuvo. Maastomönkijä on maastoajoneuvojen luokkaan kuuluva ajoneuvo. Traktorimönkijä taas kuuluu T3-luokkaan.
L6e- ja L7e-luokan mönkijöillä sekä traktorimönkijällä saa ajaa tiellä, mutta ne on rekisteröitävä sekä vakuutettava. Lisäksi L6e- sekä L7e-luokan mönkijät on määräaikaiskatsastettava. Maastomönkijällä ei pääsääntöisesti saa ajaa tiellä, mutta sillä saa ylittää tien sekä sillan.
Alla olevaan taulukkoon on koottu tiivistetty paketti eri ajoneuvoluokkien käytön kannalta tarpeellisista tiedoista. Ajokortti-sarakkeessa on mainittu se ajokortin luokka, joka ajoneuvon kuljettajalla on vähintään oltava. Jos Vakuutus-sarakkeessa on vihreä merkki, pitää ajoneuvo katsastaa, ja jos Katsastus-sarakkeessa on vihreä merkki, pitää ajoneuvo katsastaa. Keltainen merkki tarkoittaa sitä, että vakuuttaminen ei ole välttämättä pakollista mutta asia pitää selvittää vakuutusyhtiöstä tai Liikennevakuutuskeskuksesta. Taulukossa ei muuten tarkemmin eritellä, miten ajoneuvo täytyy katsastaa ja vakuuttaa. Sekä Vakuutus- että Katsastus-sarakkeessa oletus on se, että ajoneuvoa käytetään normaalisti eikä sitä rakenteellisesti muokata eli esimerkiksi viritetä.
Ajo-oikeuksista on lisää tietoa tässä blogikirjoituksessa ja ajoneuvokohtaisista nopeusrajoituksista taas on juttua tässä tekstissä.
Luokka | Ajokortti | Vakuutus | Katsastus | Nopeus |
M1, M1G | B | – | ||
M2, M2G | D1 tai D | 80 tai 100 | ||
M3, M3G | D1 tai D | 80 tai 100 | ||
N1, N1G | B | 80 tai 100 | ||
N2, N2G | C1 tai C | 80 | ||
N3, N3G | C1 tai C | 80 | ||
L1e | M tai AM | 45 | ||
L2e | M tai AM | 45 | ||
L3e | A | – | ||
L4e | A | – | ||
L5e | A | – | ||
L6e | M tai AM | 45 | ||
L7e | B | – | ||
T | T | 40 | ||
Ltr. | C tai LT | 50 | ||
C | T | 40 | ||
Mtk. | T | 40 |
Yli 750-kiloiset perävaunut eli O2-, O3- ja O4-luokan ajoneuvot on katsastettava. Kevyttä perävaunua ja hinattavia laitteita ei tarvitse katsastaa.
1. Ajoneuvolaki 11.12.2002/1090 .
2. Liikenne- ja viestintäministeriön asetus autojen ja perävaunujen rakenteesta ja varusteista
19.12.2002/1248.
3. Ajoneuvoluokat. Liikenteen turvallisuusvirasto.
http://www.trafi.fi/tieliikenne/katsastukset/ajoneuvoluokat. Viitattu 19.10.2013.
Seuraava kirjoitus | Kaikki kirjoitukset | Edellinen kirjoitus