Siirry lukemaan lis��

Ylläpitäjän twiitit

Rajakatu paranee palasissa

Julkaistu 7. toukokuuta 2013.

Teiden yll�pit�j�t yll�tt�v�t joskus eritt�in iloisesti. Yleens� kun tienk�ytt�j�t ovat kironneet jotakin tieosuutta ja antaneet runsaasti palautetta siit�, tienpit�j�t ovat vain todenneet tilanteen olevan mahdoton. Asia on juuri niin huonosti, kuin tienk�ytt�j�t kertovat, mutta mahdollisuuksia tehd� asialle jotain ei ole. Sitten yksi kaunis p�iv� viranomainen ilmoittaa vaikkapa lehdess�, ett� suunnitelmaan jonkin katuosuuden laatimisesta on alettu laatia!

N�in k�vi Jyv�skyl�n Rajakadun kanssa. Kyseinen katu on runsaasti liikennett� v�litt�v� p��v�yl�, jossa on erityisesti sujuvuutta v�hent�vi� heikkouksia. Jyv�skyl�n kaupungilla on kuitenkin kaikessa rauhassa tehty alustavia suunnitelmia Rajakadun parantamiseksi, ja niit� luonnoksia esiteltiin yleis�lle toukokuun 7. p�iv�. Kovin lupaus on v�hent�� jonossa odottelua pahimpaan ruuhka-aikaan: kun valo-ohjatusta risteyksest� p��sy� voi pahimmassa tilanteessa joutua odottamaan noin 120 sekuntia, parannusten j�lkeen aika tippuisi naurettavaan 23 sekuntiin. Autoliikenteen sujuvoittamisen lis�ksi helpotusta olisi tiedossa niin py�r�ilij�ille kuin jalankulkijoille muun muassa eroteltujen py�r�ilyteiden muodossa. Miten kaupunki voisi lupaukset sitten lunastaa?

Parannus koittaa paloissa

Iltap�iv�n ruuhkassa Rajakadulla tuskailevan autoilijan p��ss� voi kuitenkin py�ri� ensimm�isen�, milloin Rajakadun helvetti oikein fiksataan. Oikeastaan parannusten ajankohta on syyt� muutenkin k�sitell� ensin, koska kaupungin aikomus ei ole jokin aurinkoinen p�iv� pist�� Rajakatu kertarys�yksell� kuntoon. L�hinn� rahan niukkuuden vuoksi kaupunki toteuttaa parannuksen todenn�k�isesti osissa. Kunkin osan se suunnittelee erikseen, ja suunnitelmat k�yv�t tavanomaisen viranomaiskoneiston kiertokulun. Tosin kaupunki aikoo tehd� koko kadun parannuksesta kokonaisvaltaisenkin suunnitelman, ja itse asiassa sen suunnitelman luonnosta toukokuun 7. p�iv�n tilaisuudessa esiteltiin.

T�ll� hetkell� Rajakadun parannus on alkutekij�iss�, koska ilmeisesti talven mittaan suunnittelijat ovat tarkastelleet Rajakadun parantamista alustavasti. Seuraavaksi he alkavat ty�st�� sellaista suunnitelmaa, joka asetetaan virallisesti n�ht�ville ja joka siirtyy jossain vaiheessa kaupunkirakennelautakunnan k�sitelt�v�ksi. T�ll�in Rajakatuun kohdistuvat toimenpiteet voivat vasta p��st� edes budjetointiin. Tilaisuudessa kaupungin liikenneinsin��ri arveli virallisen suunnitelman valmistuvan syksyyn 2013 menness�. Rajakadun k�ytt�jien ei kannata masentua edes n�in� hankalina talouden aikoina, sill� jokin yksitt�inen osaparannus voi toteutua ihan l�hivuosien sis��n.

Rajakatu m�tt��

Kun kaupungin insin��rit miettiv�t Rajakadun parantamista, he ottivat tienk�ytt�jilt� ja asukkailta saadun palautteen huomioon. Tilaisuudessa tuotiin esiin sellaiset kohteet, joista palautetta oli saatu merkitt�v�sti. Autoilijat moittivat Rajakadun valo-ohjausta ja ruuhkia erityisesti Sep�nkadun sek� Puistokadun risteyksess�. Kevyt liikenne taas s�tti sit�, kuinka huonosti autoilijat v�ist�v�t kevytt� liikennett� Rajakadun suojateill�. Lis�ksi kevytt� liikennett� harmitti v�ylien liukkaus ja kapeus sek� se, ett� keskustan puolella katua ei ole py�r�tiet�. Asukkaat olivat viel� harmitelleet sit�, ett� tukkoinen Sep�nkadun risteys on saanut osan autoilijoista k�ytt�m��n Volmarinkatua ja Eeronkatua kiertotien�.

Tienk�ytt�jilt� itselt��n tulee tietysti todenmukaisia n�k�kulmia, eik� heid�n esitt�miins� vikakohtiin ollutkaan kenell�k��n nokan koputtamista. Tosin insin��reilt� tuli esiin muitakin ongelmia nykyisess� Rajakadussa. Sep�nkadun ja Puistokadun risteysten ruuhkassa aiheutuu paljon onnettomuuksia. My�s kevyen liikenteen v�ylill� sattuu t�rm�yksi� varsinkin jalankulkijoiden ja py�r�ilij�iden kesken. Py�r�tie onkin aika surkea. Keskustan puoleiset bussipys�kit sijaitsevat ajoradalla, jolloin linja-autot sulkevat Taulum�en suuntaan kulkevan liikenteen. Kadun varressa olevien kerrostalojen ja muiden tonttien pihoista on vilkkaina aikoina l�hes mahdotonta k��nty� vasempaan. T�m� tietysti varmasti oli monen kadun varren asukkaan tiedossakin.

Parannukset autoilijoille

Rajakatu sijaitsee hyvin hankalassa paikassa siksi, ett� se kulkee tonttien v�liss�. Kaavoitettu katualue kuitenkin sis�lt�� jonkin verran pelivaraa, mutta k�yt�nn�ss� rakennukset ja niiden vaatimat v�himm�iset�isyydet asettavat ehdottomat rajat kadun levent�miseen. Tonttiliittym�t taas ovat tonttien haltijoiden k�siss�, eik� kaupunki voi menn� niit� noin vain j�rjestelem��n. P��katujen risteyksiss� liikennevalot ovat aika pitk�lti v�ltt�m�t�m�t, ja valo-ohjauskin on suunniteltava mahdollisimman edulliseksi jokaiselle risteyksen suunnalle. Suunnittelijat eiv�t siis ole mink��n helpon teht�v�n edess�. Lis�ksi kadulla on monta k�ytt�j��, ja heid�n mieltymyksens� ja t�rkeysj�rjestyksens� voivat olla ristiriitaisia.

Rajakadun parannus jakautuu alustavan suunnitelman mukaan kahteen vaiheeseen, joista ensimm�isess� toteutetaan yksitt�isi� korjauksia. Toisessa vaiheessa tavoite on rakentaa lis�kaistat joko molempiin suuntiin tai vain yhteen suuntaan. Ensimm�isen vaiheen korjaukset ovat kuitenkin odotettavissa nopeammin. Ne ovatkin p��asiassa uusien kaistojen rakentamista sek� nykyisten pident�mist�. Erityisesti ruuhkaisiin Puistokadun ja Sep�nkadun risteyksiin tulisi kaistoja vasemmalle ja oikealle k��ntyville. Suunnittelijat sovittelivat Sep�nkadun risteykseen my�s liikenneympyr��. He kuitenkin katsoivat liikennevalot paremmiksi siksi, ett� valojen v�lityskyky s�ilyy pidemp��n liikennem��rien kasvaessa.

Iltap�iv�ll� jonoa kertyy runsaasti Lohikoskentien sille kaistalle, joka k��ntyy vasempaan Puistokadulle keskustaan p�in. Risteyksess� on nuolivalo, joka ei kuitenkaan pala pisimmill��nk��n kovin pitk�� aikaa. T�st� syyst� jono kasvaa helposti pitk�ksi. Ratkaisuksi insin��rit esitt�v�t sit�, ett� Puistokadulta kiellet��n k��ntyminen vasempaan Rajakadulle. T�ll�in Lohikoskentielt� keskustaan p�in saisi lapata porukkaa senkin ajan, jonka Puistokadulta vasempaan k��ntyv�t t�ll� hetkell� vaativat. T�st� p�tk�ht�isi ehk� 10–15 sekuntia lis�aikaa nuolivaloon, jolloin ajoneuvoja ehtisi ehk� jotain 10–15 enemm�n kuin nykyisin.

Puistokadun risteys. Katu tulee vasemmalta Taulum�elt� Lohikoskentien� ja jatkuu oikealle Rajakatuna. Jonot pitkittyv�t ruuhka-aikaan keskustaan k��ntyv�ll� kaistalla, vaikka k��nn�st� ohjaa nuolivalo. Kuvan keskell� n�kyv� keskustasta p�in tuleva vasemmalle k��ntyv� kaista poistettaisiin kokonaan.

Parannukset muille tienk�ytt�jille

Jyv�skyl�n kaupunki haluaa tietysti tukea kevytt� liikennett�, ja v�hint��n yht� t�rke�ss� asemassa ovat Rajakadun varrella olevat kevyen liikenteen v�yl�t. Alustavasti keskustan puoleinen kevyen liikenteen v�yl� on tarkoitus muuttaa jalkak�yt�v�ksi. Silloin siin� ei saa ajaa polkupy�r�ll�. Sen sijaan ammattikorkean puolelle teht�isiin yhdistetty jalankulkijoiden ja polkupy�r�ilij�iden v�yl� niin, ett� py�r�tie ja jalkak�yt�v� erotetaan toisistaan. Merkitt�v�� kevyen liikenteen kannalta olisi my�s Sep�nkadun alittava tunneli, mutta tunneli on aika haastavaa toteuttaa.

Toinen kest�v�n liikkumisen muoto, joukkoliikenne, saa toki my�s erikoiskohtelua. Linja-autopys�kkej� muutettaisiin niin, ett� linja-autojen ei tarvitse pys�hty� Taulum�en suuntaan kulkevalle kaistalle. Sep�nkadulta on suunniteltu my�s joukkoliikenteen kaistaa Rajakadulle, jotta linja-autot voisivat kiert�� liikennevalot. Kaista kulkisi punaisen tiilirakennuksen, muuntamokeskuksen, takaa jostakin nykyisen kevyen liikenteen v�yl�n kohdalta. Viitaniementien suuntaan kulkevan Sep�kadun linja-autopys�kit R-kioskin kohdalla muutettaisiin my�s. Yksi vaihtoehto on jopa toteuttaa pys�kit niin, ett� linja-auton pys�htyess� pys�kille koko kaista sulkeutuu hetkeksi.

Vihre�� valoa Rajakadulle

Rajakadun parantamisen osalta j��mme siis odottamaan syksy� 2013, jolloin virallisen suunnitelman pit�isi tulla insin��rien p�yd�lt�. Suunnitelmahan asetetaan n�ht�ville 2 viikon ajaksi, ja tuona aikana suunnitelmasta saa esitt�� n�kemyksi� ja muistutuksia. Suunnitelman oltua n�ht�vill� 2 viikkoa se siirtyy Kaupunkirakennelautakunnan k�sitelt�v�ksi. N�ill� n�kymin Rajakatu parannetaan osissa, ja jokaisesta osasta tehd��n suunnitelma. Nekin suunnitelmat kulkevat virallisen tien n�ht�vill� olemisesta lautakunnan k�sittelyyn ja niin edelleen.

Yleis�tilaisuuden aikana suunnitelmat eiv�t her�tt�neet mink��nlaista kielteist� palautetta, mik� tietysti kertoo insin��rien ty�n tuloksesta paljon. Perustelut olivat vakuuttavia, ja suunnittelijat ovat yritt�neet tehd� parhaansa ahtaassa mutta hyvin vilkkaassa katutilassa. Tienk�ytt�jien palautteen huomioon ja my�s ihan todesta ottaminen on todella ansiokasta.

Niin, tuleeko Rajakadusta joskus tulevaisuudessa parannusten valmistuttua sitten yst�v�ni? �rtymyst�h�n minussa aiheutti ennen kotimatkan muuttumista itsep�isen veem�inen valo-ohjaus, joka rikkoo hyv�n matkaa kest�v�n vihre�n aallon. Toisaalta suoraan kysymykseeni parannetun Rajakadun vihre�st� aallosta sain suoran vastauksen: t�ydellist� aaltoa ei pystyt� edelleenk��n toteuttamaan. Tosin lis�kaistojen rakentamisen ja ruuhkaisten Sep�nkadun ja Puistokadun risteysten ehostamisen j�lkeen eteneminen voisi silti jouhevoitua. Silloin kotimatka Rajakadunkin kautta voisi olla ihan jees.

Ehk�p� Rajakatu siis muuttuu pala kerrallaan tukkoisesta kadunp�tk�st� oikeasti sujuvaksi p��v�yl�ksi. Toistaiseksi ei silti auta muu kuin laskea hitaasti kymmeneen ja kohdata tuo sitke� pirulainen sen nykyisess� olomuodossa.

Kommentointi

Kommentit tarjoaa Disqus

Seuraava kirjoitus | Kaikki kirjoitukset | Edellinen kirjoitus


Kelvollista XHTML 1.0:aa Youtubeapks.fi Youtubessa Tilaa RSS-sy�teTilaa RSS-sy�te eXTReMe Tracker
Samaa perhettä
4WETOA