Päivitetty 20. marraskuuta 2013.
Sanastoon on koottu ajoneuvoihin ja liikenteeseen liittyvää sanastoa. Sanoille tarjotaan lyhyt selitys sekä vastine englannin kielessä.
Osiota täydennetään ja tarvittaessa korjataan aina silloin tälläin.
Voit ehdottaa lisäyksiä sanastoon tai pyytää korjausta olemassa olevaan määritykseen tai käännäkseen. Jos ehdotat lisättävää sanaa, voit
myäs tarjota selityksen. Ohjeet yhteyden ottamiseen ovat Yhteystiedot-sivulla.
Voit etsiä sanaa tältä sivulta selaimen hakutoiminnon avulla. Pidä Ctrl-näppäintä pohjassa ja paina sitten F-näppäintä. Ala kirjoittaa sanaa
hakukenttään, ja jos sana läytyy sivulta, kohdistaa selain ikkunan sanan kohdalle.
br = brittienglannissa ominainen vaihtoehto, am = amerikanenglannissa ominainen vaihtoehto, ark. = arkisessa puheessa ominainen
vaihtoehto, vanh. = vanhahtava, ei enää yleisesti käytässä oleva vaihtoehto
ahdin |
Ahtimen tehtävä on puristaa ilmaa moottorin palotiloihin. Tälläin polttoaine saadaan palamaan täydellisemmin,
minkä seurauksena moottorin tuottama teho kasvaa. Ahdin voi olla pakokaasuahdin eli turboahdin, mekaaninen ahdin tai
paineaaltoahdin. |
supercharger |
ajo-oikeus |
Tietyn ajoneuvon kuljettamiseen oikeuttava oikeus, jota merkitään luokan tunnuskirjaimella, esimerkiksi D-luokan
ajo-oikeus. |
driver's license (am), driving licence (br) |
ajokortti |
1. Ajoneuvon kuljettamiseen oikeuttava asiakirja. Ajokortin saamiseksi henkilän on usein osoitettava kyky kuljettaa
tietyntyyppistä ajoneuvoa. 2. Ajo-oikeus. |
driver's license (am), driving licence (br) |
ajonestolaite |
Yleensä sähkäinen järjestelmä, joka estää ajoneuvon moottoria käynnistymästä, jos
virta-avain ei ole virtalukossa tai muuten lähettyvillä. Ajonestolaitteen tarkoitus on
estää johdoista käynnistäminen. |
immobilizer |
ajoneuvo |
Maalla kulkemaan tarkoitettu laite, joka ei kulje kiskoilla. |
vehicle |
ajovalo |
Eteenpäin osoittava ajoneuvon valo, joka voi olla lähivalo tai kaukovalo. |
headlight, headlamp |
akku |
Ajoneuvon akusta voidaan käyttää myäs nimitystä käynnistysakku. Sähkävirtaa varastoiva laite. |
battery; automotive battery; SLI battery; Starting, Lighting, Ignition battery |
akseli |
1. Monesta erillisestä osasta koostuva rakenne, jonka päissä on ajoneuvon pyärät. 2. Mikä tahansa tanko, joka
esimerkiksi välittää pyärimisliikettä tai jonka ympäri jokin osa pyärii. Ks. myäs nivelakseli
, kampiakseli. |
1. axle, shaft 2. axle |
akseliperä |
1. Vetävien pyärien rakenne, jossa ei ole erillistä
voimansiirtoa muuttavaa mekaniikkaa. Toisin sanoen tasauspyärästästä lähtevät
vetoakselit pyärittävät pyäriä suoraan. Vrt. napaperä.
2. (ark.) Kuorma-auto, jossa on tällaiset vetävät pyärät. |
– |
akseliväli |
Kahden akselin välinen etäisyys mitattuna akselin keskikohdasta, useimmiten siis pyärännavan keskikohdasta.
Akselivälillä voidaan tarkoittaa nimenomaan henkiläauton etu- ja taka-akselin välistä etäisyyttä, kun halutaan
korostaa ajo-ominaisuuksia. |
wheelbase |
alakuolokohta |
Moottorin sylinterissä sijaitsevan männän liikeradan alimmaisin kohta. Lyhenne akk. Vrt.
yläkuolokohta. |
bottom dead centre (BDC) |
alennusvaihteisto |
Alennusvaihteiston tehtävä on muuttaa moottorilta tulevaa pyärimisnopeutta pienemmäksi ja samalla
kuitenkin pitää vääntämomentti samana tai kasvattaa sitä. Tarkoitus on siis saada suurempi vääntä ilman suurta ajoneuvon nopeutta.
Alennusvaihteisto on tarjolla useimmissa maastoautoissa ja kuorma-autoissa, ja se helpottaa ajamista vaikeassa maastossa. |
reduction gear box |
alusta |
Ajettavissa oleva auton runko-osa, jonka päälle kuormatila rakennetaan. Ks. myäs
päällirakenne. |
chassis |
apukuljettaja |
Kuljettajan apumies. Nimitys elää paljon viitattaessa kuljettajan viereiseen istuimeen, sillä istuinta kutsutaan monesti
apukuljettajan tai repsikan paikaksi. |
odd-jobber, handyman |
apuvaunu |
Käytetään myäs nimitystä dolly. Apuvaunu on kelkan tyylinen laite, jossa on kaksi akselia, vetoaisa sekä
vetopäytä. Sitä käytetään, jotta puoliperävaunuun saataisiin vetoaisa ja jotta siis puoliperävaunu voitaisiin kytkeä vetokitaan. Apuvaunu on
virallisesti keskiakseliperävaunu. |
dolly |
askelma |
1. Ajoneuvossa oleva taso, jonka päälle on tarkoitus astua. 2) Kuorma- ja linja-autoon tai johonkin
muuhun korkeaan ajoneuvoon nousemista helpottava taso. |
1. step 2. boarding step |
auto |
Moottoroitu ajoneuvo, jossa on vähintään neljä pyärää tai telat ja jonka suurin rakenteellinen nopeus on yli 25
km/t. Lainsäädännässä sana tarkoittaa siis sekä henkiläautoa, pakettiautoa,
linja-autoa että kuorma-autoa. Arkisessa puheessa käytetään tavanomaisesti
henkiläautosta. |
car, automobile (am), motorcar (br), motor (br, ark.)
Sanat viittavat ehkä lähinnä henkiläautoihin. |
avolava-auto |
Ks. lava-auto. |
– |
avopakettiauto |
Ks. lava-auto |
– |
ECU |
1. Lyhenne sanoista Electronic Control Unit. Ks. ohjausyksikkä. 2.
Lyhenne sanoista Engine Control Unit. Ks. moottorinohjausyksikkä. |
1. ECU, Electronic Control Unit 2. ECU, Engine Control Unit |
esilämmitin |
Osa, jolla moottoria voidaan lämmittää lähemmäksi sen käytän aikaista tavanomaista lämpätilaa ennen kuin
moottori käynnistetään. Ks. myäs lohkolämmitin, säteilylämmitin,
letkulämmitin, ,
polttoainekäyttäinen lämmitin. |
heater |
etuistuin |
Kuljettajan istuin ja sen vieressä sijaitseva istuin tai istuimet |
front seat |
etuveto |
Etupyäräveto. Ajoneuvon vetotapa, jossa etummaiset pyärät ovat vetävät. Usein käytässä henkilä- ja
pakettiautoissa. Etuvetoinen ajoneuvo tarjoaa paremman suuntavakavuuden, eikä se lähde sivuluisuun niin helposti kuin takavetoinen. Vrt.
neliveto, takaveto. |
front wheel drive |
hansikaslokero |
Henkiläauton kuljettajan viereisen paikan edessä oleva lokero, jossa voi säilyttää tavaraa. Kyseessä on
nimenomaisen lokeron vakiintunut nimitys. Ks. myäs lokero. |
glove box, glove compartment |
henkiläauto |
Auto, jota käytetään henkiläiden kuljettamiseen ja jossa on tilaa kuljettajan lisäksi enintään 8 henkilälle. |
passenger car |
hidastin |
Varsinkin raskaassa kalustossa käytettävä järjestelmä, joka toimii vaihtoehtona
käyttäjarruille. Hidastimia ovat esimerkiksi moottorijarru sekä
pakokaasujarru. |
retarder |
hinausauto |
Ajoneuvo, jota käytetään esimerkiksi rikkoutuneiden autojen hinaamiseen. Yleensä hinausauto on kuorma-auto. |
tow truck, wrecker, breakdown truck, breakdown lorry (br), recovery truck |
hinuri |
(ark.) Hinausauto. |
– |
huolinta |
Tavaran välittäminen lähettäjältä vastaanottajalle siten, että huolinnan suorittaja huolehtii tavaran varastoinnista
sekä tarpeellisesta asioinnista viranomaisten, kuten tullin, kanssa. Huolinnan suorittaja järjestää myäs tavaran kuljettamisen, mutta ei
välttämättä kuljeta itse. |
freight forwarding, forwarding |
hytti |
Ks. ohjaamo. |
– |
jalkajarru |
Ajoneuvon jarrut; käytetään erotettaessa tavanomaiset jarrut
käsijarrusta. |
brake |
jarru |
Laite, joka hidastaa ajoneuvon vauhtia tavanomaisesti kitkaa hyädyntämällä. Tavanomaisesti
jarrua käytetään painamalla jalalla jarrupoljinta. Ks. myäs käsijarru,
hidastin. |
brake |
jarrupoljin |
Kuljettajan jalkatilassa sijaitseva poljin, jolla kuljettaja käyttää ajoneuvon
jarruja. |
brake pedal |
johdoista käynnistäminen |
Ajoneuvon käynnistäminen ilman virta-avainta tiettyjä sähkäjohtoja yhdistämällä. |
hot-wiring |
jokapyäräveto |
Jokapyärävedossa ajoneuvon tietokone ohjaa vetotapaa esimerkiksi tien liukkauden mukaan. Yleensä se
kuitenkin pitää koko ajan kaikki pyärät vetävinä. Jokapyäräveto on ajoneuvon turvallisuutta lisäävä varuste, kun taas
neliveto on hankalissa paikoissa ajamista helpottava varuste. |
all-wheel drive, AWD |
jousi |
Ajoneuvon jousitukseen kuuluva osa, joka vaimentaa ajoneuvon ja sen pyärien
välisiä pystysuuntaisia liikkeitä. Voi olla muun muassa paraabelijousi, kierrejousi,
lehtijousi, ilmajousi tai vääntäjousi. |
spring |
jousitus |
Jousitus yhdistää ajoneuvon pyäriinsä ja mahdollistaa niiden liikkumisen toisiinsa nähden. Jousitus ehkäisee
epätasaisuuksien välittymistä ohjaamoon. |
suspension |
jäähdytin |
Käytetään myäs nimitystä lauhdutin. Osa, joka jäähdyttää ilmavirran avulla moottorin
jäähdytysnestettä. |
radiator |
kaksiveto |
Ajoneuvon vetotapa, jossa joko etu- tai takapyärät ovat vetävät. Kaksipyäräisissä ajoneuvoissa käsite tarkoittaa
kuitenkin, että kaikki pyärät ovat vetävät. Kaksiveto on myäs käytässä nelivedolla varustetuissa ajoneuvoissa silloin, kun neliveto ei ole
kytketty päälle. Ks. myäs neliveto. |
2WD, two-wheel drive |
kampiakseli |
Kampiakselin tehtävä on muuntaa mäntien edestakainen liike pyärimisliikkeeksi. |
crankshaft, crank (ark.) |
kannentiiviste |
(ark.) Sylinterikannen tiiviste. |
– |
karikka |
Tukkiautoissa ja niiden perävaunuissa käytettävien pankkojen pystysuuntainen osa. Tukee tukkipinoa
sivusuunnassa. Ks. myäs pankkolava. |
stake |
keskiakseliperävaunu |
Puhekielessä käytetään kuorma-auton keskiakseliperävaunusta myäs nimitystä vasikka. Niveläimättämällä
vetoaisalla varustettu perävaunu, jonka akselisto on sijoitettu perävaunun painopisteeseen tai sen lähelle. Henkiläautojen peräkärryt ovat lähes
poikkeuksetta keskiakseliperävaunuja. Parhaiten tunnistaa siitä, että akselit sijaitsevat perävaunun keskiosassa ja että aisa ei liiku
pystysuunnassa. Vertaa muihin tyyppeihin, varsinainen perävaunu ja
puoliperävaunu. |
close-coupled trailer |
kierrejousi |
Keskiakselin ympärille kierritetystä metallitangosta valmistettu jousi. |
coil spring |
kierrejousitus |
Ajoneuvon jousitus, jossa jouset ovat
kierrejousia. |
coil spring suspension |
kojelauta |
Ajoneuvon kuljettajan edessä oleva paneeli, jossa on ajoneuvon hallitsemisessa tarpeelliset laitteet ja mittarit. |
dashboard, dash (ark.), instrument panel, fascia |
kokonaismassa |
Suurin sallittu massa, johon ajoneuvon saa kuormata. Kokonaismassa merkitään rekisteriotteen I-osaan kohtaan
Tieliikenteessä sallittu suurin kok.massa. Kokonaismassan on yleensä määrittänyt ajoneuvon tai alustan valmistaja, ja arvo perustuu
ajoneuvon rakenteeseen ja suorituskykyyn. Jos ajoneuvoa ei rekisteräidä, kokonaismassalla tarkoitetaan ajoneuvon todellista massaa. |
gross vehicle weight rating (GVWR), gross vehicle mass (GVM) |
kuorma-auto |
Auto, jota käytetään tavaroiden kuljettamiseen ja jonka kokonaismassa on yli 3 500 kiloa. Käyttätarkoituksen
määrittelee valittu päällirakenne, joka voi olla esimerkiksi kappaletavaran kontti, säiliä tai pankkolava.
Huom.! Rekka tarkoittaa kuorma-auton ja perävaunun yhdistelmää tai perävaunun tyyppiä. |
truck (am), tractor (am), rig (am) lorry (br) |
käsijarru |
Vipu, jonka avulla jarruja voidaan käyttää kädellä vetämällä. Yleensä käytetään ajoneuvon pitämiseksi
paikallaan. |
handbrake, hand brake, parking brake |
käsijarrun merkkivalo |
Mittaristossa oleva merkkivalo, joka palaessaan ilmoittaa siitä, että
käsijarru on kytkettynä. Merkissä on kahden kaaren välissä ympyrä ja ympyrän sisässä on huutomerkki. |
brake warning light |
käyttäjarru |
Ajoneuvon jarrut; käytetään erotettaessa tavanomaiset jarrut muista jarruista tai
hidastamista. |
brake |
kääntäkehä |
Ulommasta ja sisemmästä kehästä muodostuva kappale, jonka avulla jokin esine saadaan pyärimään
keskiakselinsa ympäri. Kehien välissä on laakerointi, minkä ansiosta kitka on pienempi. Käytetään esimerkiksi kaivinkoneissa ja perävaunuissa. |
slewing ring |
lauhdutin |
Ks. jäähdytin. |
– |
lava-auto |
Käytetään myäs nimitystä pick-up, avolava ja lava-auto sekä toisinaan avopakettiauto.
Pakettiauto, jossa on avonainen tai avattavalla kuomulla peitetty tavaratila ja jossa on myäs maastoajoa tukevia
ominaisuuksia. |
pickup truck, pickup, pick-up |
lavetti |
Pääasiassa tyäkoneiden, traktoreiden ja muiden ajoneuvojen kuljettamiseen tarkoitettu perävaunu, joka on
yleensä puoliperävaunu. Lavetissa on yleensä pienet pyärät ja madallus akseleiden välisessä osassa, jotta
perävaunu olisi mahdollisimman matala. |
lowboy trailer (am), low loader (br) |
lehtijousi |
Keskenään eripituisista metalliluiskista valmistettu jousi. |
leaf spring |
|
Ajoneuvon jousitus, jossa jouset ovat
lehtijousia. |
leaf spring suspension |
letkulämmitin |
Esilämmitin, jonka toiminta perustuu moottorin sylinteriryhmään
menevässä jäähdytysnesteen letkussa olevaan vastukseen. |
– |
linja-auto |
Käytetään myäs nimitystä bussi, linjuri, onnikka ja däsä. Auto, jota käytetään
henkiläiden kuljettamiseen ja jossa on tilaa kuljettajan lisäksi yli 8 henkilälle. |
bus, omnibus (vanh.) Erityisesti pitkän matkan linja-auto: coach |
lisälämmitin |
Laite, joka tuottaa ohjaamoon lämpää silloin, kun ajoneuvon moottorin tuottama lämpä
ei riitä. On usein polttoainekäyttäinen lämmitin. |
auxiliary heater |
lohkolämmitin |
Esilämmitin, jonka toiminta perustuu moottorin sylinteriryhmässä
olevaan vastukseen. |
block heater |
lokero |
Esimerkiksi tavaran säilytykseen tarkoitettu tila, jossa voi olla kansi tai ovi. Ks. myäs
hansikaslokero. |
compartment Lyhennys: comp. |
lämmitin |
1. Ohjaamon lämmitykseen tarkoitettua ilmaa tuottava osa, joka hyädyntää kuumaa moottorin jäähdytysnestettä.
2. Esilämmitin. 3. Lisälämmitin.
4. Sisätilanlämmitin. |
1. heater core |
makuuohjaamo |
Kuorma-auton ohjaamon tyyppi, jossa on erillinen makuuosasto autossa yäpymistä varten. |
sleeper cab |
matkamittari |
1. Ajoneuvon mittaristossa oleva, ajoneuvolla alusta asti kuljettua
matkaa mittaava mittari, jota ei voi nollata. 2. trippimittari. |
1. odometer, odograph 2. trip meter, trip odometer |
mittari |
Yleisnimitys yleensä ajoneuvon kojelaudassa sijaitsevalle mittarille ja merkki- tai
varoitusvalolle. Ks. myäs esim. nopeusmittari, matkamittari,
trippimittari, polttoainemittari,
äljynpaineen merkkivalo, käsijarrun merkkivalo. |
gauge, meter Merkki- ja varoitusvalo : lamp Mittarin viisari:
indicator |
mittaristo |
Yleensä ajoneuvon kojelaudassa sijaitsevista mittareista sekä merkkivaloista
muodostuva kokonaisuus. |
instrumentation |
moottori |
Moottorin tehtävä on saada ajoneuvo liikkumaan. Teknisesti moottori on kuitenkin muunnin, joka muuntaa
energiaa olomuodosta toiseen ja pystyy näin liikuttamaan ajoneuvoa. |
engine Erityisesti sähkämoottori: motor |
moottorijarru |
Lähinnä dieselmoottoreissa käytettävä hidastin, jonka toiminta perustuu
sylinterin pakoventtiilin säätelemiseen. Ei pidä sekoittaa moottorijarrutukseen. |
compression release engine brake Erityisesti raskaassa kalustossa:
Jake brake, Jacobs brake |
moottorijarrutus |
Ajoneuvon vauhdin hidastaminen siten, että nostetaan kaasupoljin yläs, jolloin moottorin
sisäiset vastukset hidastavat ajoneuvon vauhtia. Ei pidä sekoittaa moottorijarruun. |
engine braking |
moottorinlämmitin |
Ks. lämmitin. |
– |
moottorinohjausyksikkä |
Moottorin toimintaa ohjaava ohjausyksikkä, joka eri antureista tulevien tietojen
pohjalta pyrkii ohjaamaan moottoria mahdollisimman optimaalisesti. |
ECU, engine control unit |
napaperä |
1. Vetävien pyärien rakenne, jossa on erillinen voimansiirtoa muuttava mekaniikka.
Toisin sanoen tasauspyärästästä vetoakseleiden
kautta kulkevaa voimaa muutetaan pyärien sisällä olevalla planeettapyäräställä. 2. (ark.) Kuorma-auto, jossa on
tällaiset vetävät pyärät. |
1. hub reduction, portal axle, portal hub 2. Esim. truck with hub reduction |
neliveto |
Ajoneuvon vetotapa, jossa kaikki pyärät ovat vetävät. Neliveto kytketään erikseen päälle, ja muuten on
käytässä kaksiveto. Neliveto on hankalissa paikoissa ajamista helpottava varuste, kun taas jokapyäräveto
on ajoneuvon turvallisuutta lisäävä varuste.Ks. myäs kaksiveto. |
four-wheel drive, 4WD, 4x4 (lue: four by four) Käsitteellä AWD
(all-wheel drive) tarkoitetaan jokapyärävetoa |
nivelakseli |
Nivelakseli siirtää voiman vaihteistolta vetävään akselistoon. Käytetään usein ajoneuvoissa, joissa vaihteisto ja
vetävä akselisto sijaitsevat erillään. Nivelakselin nivelien tehtävä on tasata vaihteiston ja vetävän akseliston välistä liikettä. |
drive shaft |
nokkamalli |
Nimitys nokallisesta kuorma-auton ohjaamosta, jossa kuljettajan paikka on etuakselin takana. Ei ole yleinen
Euroopassa, mutta Yhdysvalloissa ja Australiassa niitä käytetään eniten. Vrt. bulldog. |
conventional cab |
nopeusmittari |
Mittaristossa sijaitseva, ajoneuvon nopeutta ilmaiseva
mittari. |
speedomoter, speed meter |
nostoakseli |
Puhekielessä käytetään myäs ilmaisua nostoteli tai jopa vain teli (esim. Mäessä nosta teli
yläs. Tarkoitetaan akselia, joka on nostettavissa paineilmatoimisesti tai hydraulisesti. Nostettava akseli sijaitsee yleensä telissä. Nosto on
tarpeen pidon lisäämiseksi, auton kääntyvyyden parantamiseksi tai renkaiden kulumisen vähentämiseksi. Ks. myäs teli. |
lift axle, airlift axle, drop axle |
nostoteli |
(ark.) Telissä oleva nostoakseli. |
– |
nuppi |
1. (ark.) Puoliperävaunun vetoauto. 2. (ark.) Mikä tahansa
kuorma-auto, joka vetää perävaunua. |
– |
ohjaamo |
Käytetään myäs nimitystä hytti. Lähinnä kuorma-autossa tila, jossa kuljettajan istuin ja ajamisessa
tarpeelliset laitteet sijaitsevat. Ks. myäs päiväohjaamo, makuuohjaamo,
bulldog, nokkamalli. |
cabin, cab Ohjaamon makuuosasto: sleeper, bunk |
ohjaava akseli |
Ohjauspyärän liikkeen mukaan ohjautuva akseli. Vrt. ohjautuva akseli. |
drive axle |
ohjausyksikkä |
Ajoneuvon sähkäisiä järjestelmiä ohjaava järjestelmä, auton "tietokone". |
control unit |
ohjautuva akseli |
Renkaan ja tien kosketuksen tai momenttien vaikutuksesta ohjautuva akseli. Akselia ei siis voi suoranaisesti
ohjata ohjauspyärän avulla, mutta akseli reagoi johdonmukaisesti ohjaavan akselin aikaansaamiin liikkeisiin. Vrt.
ohjaava akseli. |
dead axle Heti ohjaavan akselin edessä: pusher axle Ohjaavan akselin takana:
tag axle |
omamassa |
Ajoneuvon massa "normaalitilassa", joka on ennalta määritelty ja merkitty rekisteriotteen tekniseen
osaan. Omamassaan luetaan kuljettaja, kaikki tavanomaiset varusteet, vararengas, tyäkalut, voiteluaineet, jäähdytysneste ja 90 %
polttoaineesta sekä matkailuauton omamassaan luetaan lisäksi 90 % juomavesi- ja kaasusäiliäiden sisällästä. Jos ajoneuvoon lisätään jotain
muuta kuormitusta, ei ajoneuvon massa saa nousta kokonaismassaa suuremmaksi. |
unladen weight, (vehicle's) own weight Huom.! Eri maissa omamassaan ei välttämättä lueta samoja
osia kuin Suomessa. |
onnikka |
(ark.) Linja-auto. |
– |
pakettiauto |
Auto, jota käytetään tavaroiden kuljettamiseen ja jonka kokonaismassa on enintään 3 500 kiloa. |
van |
pakokaasujarru |
Dieselmoottoreissa käytettävä hidastin, jonka toiminta perustuu
pakokaasujen kulun estämiseen moottorin sylinterissä. |
exhaust brake |
pankkolava |
Tukkiautoissa ja niiden perävaunuissa käytettävä päällirakenne, joka muodostuu pankoista eli U-tyyppisistä
palkeista. Ks. myäs karikka. |
bunk |
paraabelijousi |
Yhtä pitkistä ja keskeltä paksummista metalliluiskista valmistettu jousi. |
parabolic spring |
paraabelijousitus |
Ajoneuvon jousitus, jossa jouset ovat
paraabelijousia. |
parabolic spring suspension |
pelkääjän paikka |
Käytetään myäs nimitystä repsikan paikka. Auton etuistuin kuljettajan paikan vieressä. |
shotgun (ark.) Istua pelkääjän paikalla: ride shotgun |
perä |
(ark.) Tasauspyärästä |
– |
perääljy |
Tasauspyärästän äljy. |
differential fluid |
pick-up |
Ks. lava-auto |
– |
polttoainemittari |
Mittaristossa sijaitseva, polttoainetankissa olevan polttoaineen
määrää ilmaiseva mittari. |
fuel gauge, gas gauge |
polttoainekäyttäinen lämmitin |
1) Ajoneuvoon erikseen asennettava esilämmitin, joka käyttää
ajoneuvon polttoainetta. 2) Ajoneuvoon erikseen asennettava lämmitin, joka käyttää
ajoneuvon polttoainetta ja joka tehostaa ohjaamon lämmitystä. |
1) parking heater 2) parking heater |
puikkoperä |
(ark.) Akseliperä. |
– |
puolikas |
(ark.) Puoliperävaunu. |
– |
puoliperävaunu |
Perävaunu, joka on tarkoitettu kytkettäväksi puoliperävaunun vetoautoon tai apuvaunuun. Parhaiten tunnistaa
siitä, että akselit sijaitsevat takaosassa ja että vetoaisaa ei ole. Vertaa muihin tyyppeihin, varsinainen perävaunu
ja keskiakseliperavaunu. |
semi-trailer |
puskuri |
Auton etummaisena oleva osa, joka lieventää vaurioita kevyessä tärmäyksessä. |
bumper |
pyärä |
Pyärä on kokonaisuus, joka koostuu renkaasta, vanteesta sekä suoja- ja koristekapselista. Pyärän tehtävä on
välittää tiehen kiihdytys-, jarrutus- ja ohjausvoimat sekä ottaa vastaan tien aiheuttamat voimat. |
wheel |
päiväohjaamo |
Kuorma-auton ohjaamon tyyppi, jossa ei ole erillistä makuuosastoa. |
day cab |
päällirakenne |
Pääasiassa hyätyajoneuvon alustan päälle rakennettava, ajoneuvon käyttätarkoitusta vastaava varustus.
Esimerkkejä päällirakenteesta ovat kappaletavarakontti, vaihtolavalaitteet ja säiliä. |
body |
rekka |
Virallisesti kuorma-auton ja puoliperävaunun yhdistelmä. Nykyisin myäs kuorma-auton ja minkä tahansa perävaunun
yhdistelmä tai jopa pelkkä kuorma-auto. Voi tarkoittaa myäs pelkkää perävaunun tyyppiä. |
Ka:n ja pv:n yhdistelmä:
semi (am), semi-trailer (am), artic (br), articulated lorry (br)
Pelkkä kuorma-auto:
truck (am), tractor (am), rig (am) lorry (br)
Perävaunun tyyppi:
semi-trailer (am), tractor-trailer (am), 18 wheeler |
rengas |
Rengas on pyärän osa, vanteen päälle asennettu kuminen rengas. |
tire (am), tyre (br) |
repsikan paikka |
Käytetään myäs nimitystä pelkääjän paikka. Auton etuistuin kuljettajan paikan vieressä. |
shotgun (ark.) Istua pelkääjän paikalla: ride shotgun |
repsikka |
(ark.) Apukuljettaja. |
– |
SCR |
Lyhenne sanoista Selective Catalytic Reduction. Ajoneuvon järjestelmä, joka muuttaa moottorin pakokaasujen
NOX-hiukkasia typeksi sekä vedeksi. |
SCR, Selective Catalytic Reduction |
sisätilanlämmitin |
Lämmitin, jolla voidaan lämmittää ajoneuvon sisätiloja silloin, kun
ajoneuvo ei ole käynnissä. |
interior heater |
sulake |
Osa, joka suojaa sähkäisiä osia ylikuormitukselta sekä sähkäjohtoja liialliselta kuumenemiselta. Tietyn virtamäärän
ylittyessä sulake rikkoontuu ja katkaisee virran kulun. Sulakkeessa oleva ampeeriluku (esim. 15 A) kertoo sen virtamäärän, jonka ylittyessä
sulake rikkoontuu. |
fuse |
sylinteri |
Sylinteri on moottorin toiminnan kannalta keskeisin osa. Sylinterissä polttoaineen sisältämä kemiallinen energia
muunnetaan liike-energiaksi. Sylinterin palotilaan ruiskutetaan polttoainetta, joka sytytetään. Syttyessään polttoaine liikuttaa mäntää, ja
männästä liike siirtyy kampiakseliin. Sylinteri sijaitsee sylinteriryhmässä. |
cylinder |
sylinterikansi |
Sylinterikansi sijaitsee sylinteriryhmän päällä, ja sylinterikannen tehtävä on sulkea sylintereiden toinen pää.
Lisäksi imu- ja pakoventtiilit, sytytystulpat sekä ruiskutussuuttimet saattavat sijaita sylinterikannessa. |
cylinder head, head (ark.) |
sylinterikannen tiiviste |
Käytetään myäs nimitystä kannentiiviste. Sylinterikannen tiiviste sijaitsee sylinteriryhmän ja sylinterikannen
välissä. Tiiviste mahdollistaa suuren paineen
sylintereissä sekä estää samalla jäähdytysnesteen ja moottoriäljyn pääsyn sylintereihin. Näin ollen tiiviste on yksi olenaisimmista tiivistävistä
moottorin osista, ja sen täytyykin olla todella korkealuokkainen. |
head gasket |
sylinteriryhmä |
Moottorin sylinterit sijaitsevat sylinteriryhmässä. Sylinterit voivat olla pelkästään ryhmään porattuja reikiä, mutta
reikiin on voitu laittaa myäs metalliset putket. Sylinteriryhmä valmistetaan valuraudasta tai kevytmetallien seoksesta. |
cylinder block |
säleikkä |
Auton etuosassa, jäähdyttimen edessä sijaitseva ritilämäinen osa, joka suojaa
jäähdytintä mutta päästää kuitenkin ilmavirran läpi. |
grille (am), grill |
säteilylämmitin |
äljypohjan alapinnassa kiinni oleva lämmitin,
joka lämmittää moottorin äljyä. |
oil pan heater |
takaperä |
(ark.) Tasauspyärästä |
– |
takaveto |
Ajoneuvon vetotapa, jossa takimmaiset pyärät ovat vetävät. Käytässä joissakin henkiläautoissa ja lähes
poikkeuksetta kuorma- ja linja-autoissa. Takavetoinen ajoneuvo lähtee sivuluisuun helpommin kuin etuvetoinen. Vrt.
neliveto, etuveto. |
rear wheel drive |
tasauspyärästä |
Tasauspyärästän tehtävä on taata se, että vetäviin pyäriin kohdistuu yhtä paljon vääntää, vaikka pyärät pyärisivät
eri nopeudella. Näin tapahtuu esimerkiksi kaarteessa tai liukkaalla pinnalla ajettaessa. Sijaitsee vetävän akselin keskiosassa. |
differential |
tasauspyärästän lukko |
Tasauspyärästän lukolla voidaan estää tasauspyärästän toiminta. Tämä voi olla tarpeen esimerkiksi silloin, kun
toinen vetävä pyärä on liukkaalla alustalla mutta toinen ei. Tälläin tasauspyärästä ei aiheuta sitä, että toisen pyärän heikko vetokyky vaikuttaa
myäs toisen pyärän vetokykyyn. |
differential lock, diff-lock, locker |
teli |
1. Kahden tai useamman peräkkäisen akselin muodostama rakenne, jossa akseleiden
välinen etäisyys on enintään 2,6 metriä ja jossa kuormitus jakautuu tasaisesti akseleiden välille. Teli mahdollistaa suuremman kuormituksen kuin
yksittäiset akselit. 2. (ark.) Telissä oleva nostoakseli. |
tandem axle Sanaa bogie käytetään lähinnä junavetureista puhuttaessa. |
telinkevennys |
Telinkevennys on vaihtoehto telinnostolle eli teliin kuuluvan akselin nostolle. Kevennyksessä akselia ei nosteta
kokonaan ilmaan, jotta massarajoitukset eivät ylittyisi. Sen sijaan akselia irroitetaan tiestä. Tarkoituksena on parantaa pitoa liukkaalla pinnalla,
koska keventämisen seurauksena massaa siirtyy vetoakseliin. |
Ei suoranaista käännästä. Voi puhua akselin nostamisesta, esim. raising an axle off the road. |
teliveto |
Yleensä telissä on vain yksi vetävä akseli. Teliveto tarkoittaa sitä, että vetäviä akseleita on useampia. Toisaalta
tälläin autossa ei ole välttämättä nostoakselia, mutta kaksi vetävää akselia voi korvata puutteen. Teliveto on usein sora- ja tukkiautoissa.
ks. myäs teli, nostoakseli. |
twin screw, live tandem Sanoilla tarkoitetaan kaksiakselista teliä, jonka molemmat akselit ovat vetäviä.
Eivät siis täydellisesti vastaa teliveto-sanan merkitystä. |
trippimittari |
Ajoneuvon mittaristossa oleva laskuri, jolla voi laskea kuljettua matkaa. Trippimittarin
voi nollata milloin tahansa. Vrt. matkamittari. |
trip meter, trip odometer |
tupakansytytin |
1. Virtapistorasiassa oleva laite, jossa olevan metalliosan saa kuumaksi. 2. Ohjaamossa oleva virtapistorasia. |
1. cigarette lighter |
tuulilasi |
Auton etuosassa kuljettajan edessä sijaitseva suuri lasi, joka suojaa kuljettajaa ajoviimalta
ja roskilta. |
windscreen (br.), windshield (am.) |
tuulilasinpyyhkijä |
Tuulilasin puhdistamiseen sekä veden poistamiseen tarkoitettu auton osa. |
windscreen wiper (br.), windshield wiper (am.) |
täätti |
(ark.) äänitorvi |
– |
vaihdevipu |
Käytetään myäs nimitystä vaihdekeppi ja valitsinvipu. Kuljettajan
penkin lähellä, ratin yhteydessä tai ratin viiksessä käytettävä väline, jolla valitaan vaihde. |
gearstick |
vanne |
Vanne on pyärän osa, jonka ympärille kuminen rengas on asennettu. Vanne siis pitää kumirenkaan
pyäreänä myäs auton massan alla. |
rim |
vastus |
Osa, joka vastustaa sähkävirran kulkua ja lämpenee paljon. Vastuksia käytetään esimerkiksi
istuimen ja takalasin lämmittämiseen. |
resistor |
varsinainen perävaunu |
Käytetään myäs nimitystä vetoaisaperävaunu. Perävaunu, jossa on vähintään kaksi
akselia ja jonka etuakselistoa ohjaava vetolaite on niveläity pystysuunnassa liikkuvaksi perävaunuun nähden. Parhaiten tunnistaa siitä, että
akselit sijaitsevat aina etuosassa ja takaosassa. Vertaa muihin tyyppeihin, puoliperävaunu,
keskiakseliperavaunu ja apuvaunu (dolly). |
full-trailer (am), drawbar trailer (br) |
vasikka |
(ark.) Keskiakseliperävaunu. |
– |
vetoaisaperävaunu |
Ks. varsinainen perävaunu. |
– |
vetoakseli |
Välittää vääntämomentin tasauspyärästästä vetäviin pyäriin. Voi olla tyypiltään jäykkä tai niveläity. |
driveshaft (etuvetoisessa), axleshaft (takavetoisessa) |
vetoauto |
Perävaunua vetävä ajoneuvo. |
tractor |
vetoset |
(ark.) Ajoneuvon vetävät pyärät. |
– |
vetopyärästä |
Ks. tasauspyärästä |
– |
vetopäytä |
Puoliperävaunun vetoautossa tai apuvaunussa
oleva, hevosenkenkää muistuttava osa, johon puoliperävaunu kytketään. |
fifth wheel, 5th wheel |
vetotappi |
Puoliperävaunun etuosassa alapuolella oleva lyhyt ja paksu tappi, joka liu'utetaan
vetopäytään, jolloin perävaunu saadaan kytkettyä vetoautoon tai apuvaunuun. |
kingpin |
virta-avain |
Laite, jolla ajoneuvo käynnistetään. Voi olla perinteinen avain mutta myäs täysin elektroninen laite. |
car key |
virtalukko |
Ajoneuvon ratin kyljessä tai muussa paikassa sijaitseva lukko, johon virta-avain laitetaan ajoneuvon
käynnistämiseksi. |
ignition lock |
vänkäri |
(ark.) Apukuljettaja. |
– |
vääntäjousi |
Vääntäjousi on toisesta päästään auton runkoon ja toisesta pyärän tukivarteen kiinnitetty metallinen
tanko, joka toimii jousena kiertymällä keskiakselinsa ympäri. |
torsion spring |
vääntäjousitus |
Ajoneuvon jousitus, jossa jouset ovat
vääntäjousia. |
torsion spring suspension, torsion bar suspension, torsion beam suspension |